Ov. S. Crohmălniceanu
Literatura română între cele două războaie mondiale, vol. II
Editura Minerva, 1974
…Naum manifestă şi ceea ce avea să rămână trăsătura sa esenţială:
tentaţia de a realiza o alchimie a irealului, de a recompune realitatea
într-o ordine superioară. Într-o asemenea întreprindere, subiectul se
dedublează, devenind sieşi obiect, adjectivele şi substantivele se supun
unei stranii împerecheri (jocul între imagine şi metaforă e unul din secretele
lui Gellu Naum, care îl singularizează printre suprarealişti)…
Or, ceea ce impresionează la Gellu Naum e tocmai poziţia aparte,
arta poetică personală la care l-a adus credo-ul său spiritual: păstrând
din ceea ce voia a fi o reţetă universală de poziţie doar invitaţia la
deplina libertate a spiritului, Gellu Naum îşi culege elementele de bază
ale lumii sale nu neapărat din straturile subconştientului; el nu este
un "notar de metafore", care ţâşnesc gata făcute din zonele
obscure ale fiinţei sale. Din contra: prodigioasa fantezie prelucrează
continuu, la el, datele realităţii interioare şi exterioare, realizând
ceea ce numeam alchimia unui real menit să-şi păstreze în verb – şi numai
în verb – coerenţa adâncă, revelatoare, a unei condiţii ce ne supune pe
toţi.
|